facebook Instagram

PRAŽSKÝ KOMORNÍ BALET PRO MOU VLAST

Zakoupit vstupenku

O hře

P R O M O U V L A S T

Motto I. - Prolog

Válka je mír, nevědomost je síla, svoboda se stává otroctvím a lež pravdou.

George Orwell

Jakkoli se má nová inscenace skládá ze dvou rozdílných částí, které vzájemně kontrastují a zdánlivě nemají mnoho společného, opak je pravdou.

Během posledních let je lidská společnost vystavována prudké eskalaci velice neblahých a nebezpečných fenoménů, doslova jedů, které způsobují materiální i morální otravu a destrukci. Pod rouškou falešného humanismu se skrývá systém a trend veskrze nehumánní. Jde naopak proti člověku, jeho individualitě, jeho právům a svobodě, jde proti životu jako takovému.

I když je toto představení do značné míry odrazem mé osobní reakce na některé z oněch “jedů“, ve smyslu konfrontace a vymezení se, mým záměrem jistě není nějaké kázání, či manifestace.

Jde o divadlo a tudíž o symbolickou a metaforickou rovinu. Jde o náznak a obraz, tedy umělecký kus, který mluví svébytným jazykem a o to může být jeho výpověď třeba i intenzivnější.

Update 24

Hudba: indické, irské, marocké a izraelské balady, Bob Dylan, Markéta Dobiášová a Petr Zuska

Choreografie: Petr Zuska

Kostýmy a scéna: Pavel Knolle a Petr Zuska

Světelný design: Petr Zuska a Tomáš Průcha

Tančí: 2 sólisté Pražského komorního baletu

Délka: 20 minut

Toto slovo se dá z angličtiny přeložit jako aktualizace. Číslovka vysvětlení nepotřebuje.

V roce 2019 jsem vytvořil dvanáctiminutové ženské sólo s názvem Fo(u)r One. Tedy ve smyslu “Pro jednu“ a zároveň “Čtyři v jedné“…, které se opíralo o čtyři balady z různých koutů světa.

Ani nevím, jak jsem k tomu tehdy došel, nicméně tato miniatura končila metaforou, jasně odkazující na militantní aspekty, potažmo všudy přítomnost hrozby války mezi národy a kulturami.

Není tedy jistě záhadou, proč jsem se rozhodl ten kousek právě teď inscenovat znovu a rozvinout ho obohacením o dalšího interpreta – muže a rovněž o dvě další písně.

V prvé řadě neskutečně výmluvnou a ostrou protiválečnou píseň Boba Dylana “Masters of War“ z roku 1963. Podnětem pro tehdy dvaadvacetiletého Dylana byly tehdejší vojenské intervence Spojených států do jiných zemí a pochopitelně všeobecné napětí tzv. studené války. V dnešní době, kdy se opět chřestí zbraněmi o sto šest a i tam, kde reálná válka není se mír stává najednou sprostým slovem, mám pocit, že historická paměť lidstva snad ani neexistuje.

Poslední písní se pak po “cestě kolem světa“ vracíme domů. Autorkou básně “Zloději krás“ z roku 2022 je investigativní novinářka Markéta Dobiášová, já jsem ji posléze zhudebnil. Ač je tato píseň v zásadě pozitivní inspirací a povzbuzením pro duši každého z nás a oproti Dylanovi proti ničemu prvoplánově nevystupuje, nese v sobě ostny dehonestace, nálepkování a diskriminace všech, kteří si dovolí nesouhlasit, či jen polemizovat s jedinou možnou “pravdou“.

- PAUZA -

Fragment 24

Hudba: Bedřich Smetana

Choreografie: Petr Zuska

Scéna a kostýmy: Pavel Knolle a Petr Zuska

Světelný design: Petr Zuska a Tomáš Průcha

Projekce: Viktor Svidró

Tančí: 10 sólistů Pražského komorního baletu a Baletu Praha Junior

Délka: 30 minut

Smetanův cyklus šesti symfonických básní Má Vlast vychází ze skladatelovy lásky k rodné zemi. Je oslavou krásy její přírody, významných národních pověstí a zčásti i reálných historických událostí.

Jak však samotný název inscenace předesílá, nejde zde o zpracování kompletního díla. V rámci mé dramaturgie se jedná konkrétně pouze o Vyšehrad, Vltavu a malou kombinaci částí Tábor a Blaník. Tedy 2 věty kompletní, 2 další ve velké zkratce, tedy 4. Tedy opět 24, zároveň i však jako odkaz na letopočet narození skladatele – 1824 – přesně před dvěma stoletími.

Smetanovo dílo vzniklo v době dozvuků národního obrození, tedy krom jiného i snah o národnostní uvědomění a sebeurčení. To skladatel cítil velmi niterně.

V současné době postupujícího a vše prostupujícího globalismu, kdy jsou mnohé z takovýchto hodnot opomíjeny a relativizovány, kdy je jasně patrná snaha o zásadní omezení národních identit a státních suverenit ve prospěch jakéhosi bezpohlavního šedivého “superstátu“ za účelem vymazání historické paměti jednotlivých kultur, je třeba se k těmto kořenům vracet o to více.

A to nejen připomínáním si oficiálních výročí a klaněním se kamenným bustám.

Jde především o jakousi návaznost, principy a vnitřní motivace Smetany a dalších velikánů oné doby, které bychom měli současným uměleckým jazykem konfrontovat a tím je zachovat při životě…

Téměř celá Má vlast byla komponována už v době Smetanovy naprosté hluchoty.

Během několika let předchozích, jako vůdčí osobnost opery Prozatimního divadla, čelil ostrým společenským kritikám a často i výpadům osobního rázu. Na pokraji fyzických a psychických sil jej opustily poslední zbytky sluchu. Skladatel odešel z veřejného života a stáhl se do svého vnitřního, tichého, ale kreativního světa. Tam se začaly rodit noty a tóny jednoho z nejvýznamnějších opusů české hudební historie...

Smetanovi dali lidé “jeho vlasti“ vypít nejeden hořký kalich.

Za důstojnou pompézností Vyšehradu s moudrou věštkyní kněžnou Libuší, za jejím posvátným sňatkem s oráčem Přemyslem, za všemi s tím spojenými pohanskými rituály, za hravostí pramenů slévajících se v mohutný tok řeky Vltavy,…, za chorálem, nesoucím se husitským Táborem a za vojskem, které v čele se svatým Václavem vyjíždí z hory Blaník na pomoc národu..., za těmito všemi, z dnešního pohledu už možná těžko uchopitelnými, či uvěřitelnými příběhy, však stojí jednak silný archetyp národního povědomí, jenž je naší symbolickou DNA, ale zároveň i “nepatrný“ a naprosto autentický osobní příběh umělce – člověka z masa a kostí.

To vše je symbolikou, která nám vzkazuje, že je třeba vnímat naše kořeny, svou kulturu a svébytnost a to bez ohledu na vnitřní sváry, nevraživosti a nejrůznější dobové společenské “konsenzy“ a hrůzy, které z toho často vzešly. A že v historii čas od času přijde moment, kdy to musíme říci dostatečně nahlas a pokud to bude nutné, za to i bojovat…

Příkladů máme v dějinných osobnostech mnoho. Dlužíme to jak jim zpětně, tak zejména do budoucna našim potomkům a dalším generacím.

Motto II. - Epilog

Proč se nenávidět? Jsme na sebe napojeni, unášeni touž planetou, jsme posádkou jedné

lodi. A jako je dobré, měří-li jednotlivé kultury své síly a podněcují tak vznik nových

syntéz, tak je obludné, když jedna druhou pohlcují.

Antoine de Saint-Exupéry

Tvůrci

Obsazení

Nejbližší termín představení

Neděle
23. 3. v 19:00
PRAŽSKÝ KOMORNÍ BALET PRO MOU VLAST pronájem Zakoupit vstupenku

Novinky

Sledujte nás na sociálních sítích Facebook a Instagram

Hlavní město Praha Hospodářské noviny Český rozhlas CNN Prima NEWS

Hlavní město Praha Hospodářské noviny

© 2012-2024 Divadlo na Vinohradech, design by Media Solution
Licence Creative Commons - Uvedená práce (dílo) podléhá licenci Creative Commons - Uveďte autora - Nezasahujte do díla 3.0 Česko Ochrana osobních údajů Nastavení cookies Zásady použití Cookies

Tato webová stránka používá cookies

Za účelem zkvalitnění našich služeb používáme na této stránce soubory cookies. Pro více informací přejděte na Zásady použití Cookies.

Funkční cookies Tyto cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a proto je není možné vypnout.
Analytické cookies Analytické cookies nám pomáhají sledovat a analyzovat způsob v systému Google Analytics 4, jakým návštěvníci interagují s naší stránkou. Tyto informace nám umožňují vylepšovat obsah a poskytovat lepší uživatelský zážitek.
Marketingové cookies Čtení a zapisování cookies pro marketingové účely pro reklamní systémy jako je např. Google Ads či Sklik. Tyto cookies nám umožňují sledovat chování uživatelů a měřit výkon webu a efektivitu našich reklamních kampaní.
Personalizovaná reklama Remarketingové cookies nám umožňují prezentovat vám personalizovanou reklamu na základě vašich předchozích interakcí s naší stránkou v systémech jako je Google Ads, Sklik.
Využití osobních dat Touto volbou nastavíte souhlas s odesíláním a zpracováním vašich osobních údajů společnosti Google pro účely cílení a vyhodnocování online reklamy a cíleného marketingu.