O hře
LOUSKÁČEK VE VINOHRADSKÉM DIVADLE
Hudba / Music: P. I. Čajkovskij
Choreografie / Choreography: Adéla Abdul Khaleg
Režie / Stage direction: Štěpán Benyovszký
Scéna / Stage design: Michal Horáček
Kostýmy / Costumes: Josef Jelínek
Světelný design / Light design: Jan Hugo Hejzlar
Umělecká spolupráce / Artistic cooperation: Adéla Pollertová
Výkonná produkce / Executive production: Jana Malisová & Art in Motion
Producent / Producer: Martin Šulc & Czech Jazz Art
Představení vzniklo v neoklasické choreografii Adély Abdul Khaleq a v režijním pojetí Štěpána Benyovszkého. Kostýmy, inspirované estetikou devatenáctého století, vytvořil Josef Jelínek – legenda českého kostýmního výtvarnictví. Choreografie i příběh ctí původní pohádkové libreto, kde hlavní hrdinka Klárka prožívá na Štědrý den snové, kouzelné dobrodružství.
Naše nastudování přináší dynamiku, zvláště ve druhé části, kde Klárka společně s Louskáčkem pronásleduje lstivého Myšího krále, který jí ukradl vánoční dárek. Tato ikonická postava hraje tentokrát v příběhu významnější roli, což dává celému představení novou hloubku a činí jej přitažlivým nejen pro dětské publikum.
V obsazení se představí zkušení tanečníci domácí baletní scény, české baletní hvězdy v sólových výstupech a studenti všech věkových kategorií z Baletní akademie Adély Pollertové.
OBSAZENÍ /CAST 2024-2025
KLÁRA – PRINCEZNA / CLARA – PRINCESS: Alina Nanu - První sólistka Baletu Národního divadla / First Soloists of the Czech National Ballet
LOUSKÁČEK PRINC / NUTCRACKER PRINCE: Patrik Holeček - První sólista Baletu Národního divadla / First soloists of The Czech National Ballet
DROSSELMEYER:
Zbyněk Šporc
KLÁRKA / CLARA:
Kristýna Valešová, Sophie Porkert - Studentky Taneční konzervatoře hl.m. Prahy, Laura Mohylová
LOUSKÁČEK, POMOCNÍK DROSSELMEYERA / NUTCRACKER, DROSSELMEYER’S APPRENTICE:
Dalibor Lekeš, Robert Jerjen - člen Baletu ND
TÁTA CHUĎAS / MYŠÍ KRÁL / PAPA SKINT /MOUSE KING:
Jan Bechyně
FRITZ:
Benjamin Kozel, Alfréd Kozel - BAAP
MAMINKA KLÁRKY A FRITZE /
MOTHER OF CLARA AND FRITZ, PASTÝŘSKÝ TANEC / SHEPHERD’S DANCE:
Vendula Skalická
TATÍNEK KLÁRKY A FRITZE /
FATHER OF CLARA AND FRITZ, PASTÝŘSKÝ TANEC / SHEPHERD’S DANCE:
Marek Červinka
KOLOMBÍNA LOUTKA /
COLUMBINE THE PUPPET:
Maria Mošna, Kaya Beverly Matouš
MAUR / MOOR:
Carlos Ruiz
ŠPANĚLSKÝ TANEC / SPANISH DANCE: Studenti BAAP
ORIENTÁLNÍ TANEC / ORIENTAL DANCE: Kristýna Stránská / Tereza Hloušková, Karel Jinda
RUSKÝ TANEC / RUSSIAN DANCE:
Anna Knollová/Maria Mošna, Carlos Ruiz
SNĚHOVÉ VLOČKY / SNOWFLAKES, KVĚTINOVÝ VALČÍK / WALTZ OF THE FLOWERS:
Studenti Taneční konzervatoře hl. m. Prahy
ZAJÍČEK / RABBIT:
Studenti BAAP
VÍLY / FAIRIES:
Maria Mošna, Kaya Beverly Matouš, Hana Stýblová, Viktorie Mollová
SPOLEČNOST / GUESTS:
Studenti BAAP
SÓLISTÉ
Patrik Holeček – první sólista Baletu ND
Patrik je známý pro svou všestrannost a mistrovství v klasickém i moderním repertoáru a v dalších stylech a žánrech širokého spektra soudobého tanečního divadla. Po studiích na Taneční konzervatoři hl. města Prahy v roce 2014 se rychle prosadil jako jeden z předních tanečníků souboru Baletu ND. Od roku 2021 je jeho prvním sólistou Jeho charisma a
technická dovednost mu přinesly klíčové role v klasických baletech, jako jsou Labutí
jezero, Louskáček nebo Romeo a Julie. Vedle klasického repertoáru se objevuje také v
moderních inscenacích, kde uplatňuje svou taneční osobitost a výjimečné herecké
schopnosti.
Alina Nanu – první sólistka Baletu ND
Alina vyniká svým technickým umem a dynamickým výrazem. Pochází z Moldavska, kde začala svou taneční kariéru na státní baletní škole v Kišiněvě. V roce 2010 absolvovala Taneční konzervatoř hl. m. Prahy a vzápětí nastoupila do souboru baletu Státní opery a od roku 2012 působí jako sólistka v souboru Baletu Národního divadla. Díky svému talentu a píli byla v roce 2015 jmenována primabalerínou. Je držitelkou dvou Cen Thálie a v roce 2018 byla časopisem Dance Europe nominována v anketě o nejlepší tanečnici.. Mezi její vrcholné role patří Kitri v Donu Quijotovi, Giselle, či hlavní role v Labutím jezeře. Alina je známá pro své silné jevištní charisma, precizní techniku a vášeň pro tanec, kterou přenáší na diváky.
Adéla Abdul Khaleg – choreografie
je absolventkou Tanečního centra Praha – konzervatoře a gymnázia. Během studia byla členkou jeho obou souborů Baby Balet Praha a Balet Praha Junior, kde vystupovala v klasickém i moderním repertoáru, absolvovala zahraniční workshopy a festivaly ve Švédsku a Srbsku. V roce 2013 reprezentovala ČR v polském Gdaňsku na soutěži Eurovision Young Dancers, kde se dostala do finále s vlastní choreografií.
Při škole již externě spolupracovala s baletním souborem Jihočeského divadla, v letech 2013–2015 byla jeho členkou a vystupovala především v moderním repertoáru, např. Šest tanců (chor. J. Kylián). Roku 2015 začala účinkovat v muzikálových divadlech Hybernia, Brodway, Goja Music Hall, spolupracovat jako choreografka pro Art4people a ztvárnila hlavní roli v krátkometrážním tanečním filmu německé produkce 1000 Steps. Později ji začala spolupráce s agenturou Dance Models, kde působí jako tanečnice, modelka a choreografka a s choreografy Qašou a Janem Kodetem.
Od roku 2017 byla stálou členkou externího souboru Laterny Magiky, kde se protančila hned několika projekty a hlavními rolemi a v současnosti působí jako tanečnice Baletu opery ND. Od roku 2018 působí také jako tanečnice v projektu Vivaldianno a ve stejné produkci vznikl později projekt iMucha, v němž Adéla také tančí.
Od roku 2020 spolupracuje s Pyroterrou jako tanečnice a choreografka a můžete ji vidět např. v jejich projektu Magická fontána – Sen Františka Křižíka v roli Pavlíny Křižíkové. S Viktorem Konvalinkou vytvořila choreografii “Vivaldianno The Show” pro divadlo Hybernia, které mělo premiéru v březnu 2023.
Štěpán Benyovszký - režie
S divadlem a kreativním psaním začínal v pražském kultovním či obskurním souboru Kabaret Caligula (například jevištní splašenosti Jan Hus: Vzkříšení nebo PanzerFaust). Nakonec našel pro psaní komerční využití v reklamě a divadlu se tak věnuje jako srdcové záležitosti, především s DEKKADANCERS, se kterými připravil například představení Poslední večeře, A.I. nebo HornyBach. S kolegy z DEKKADANCERS pomáhal připravit také premiéry pro divadla v Plzni (Proměna, Princezna se zlatou hvězdou), Českých Budějovicích (Elixír) či Liberci (Mašín Gun Brothers). Mimo DEKKADANCERS spolupracoval například s Petrem Zuskou na baletu Rádio Svobodná Bystrouška (Jihočeské divadlo) nebo s novocirkusovým souborem VOSA na představení pod širým nebem C’est la Wheel.
Baletní Akademie Adély Pollertové
Držitelka Thálie a mnoha dalších prestižních ocenění v Čechách, v Evropě i USA, primabalerína Adéla Pollertová je jednou z našich nejúspěšnějších baletních sólistek. Před jedenácti lety se rozhodla podělit se o své zkušenosti a založila vlastní baletní akademii, která nese její jméno.
Baletní Akademie sídlí v Praze v domě s velmi baletním názvem “Černá labuť” a nyní jí navštěvuje více než 200 dětí a přes 350 dospělých. Tato škola pravidelně pořádá jednou za půl roku svá tématicky rozličná představení.
Baletní Akademie je často oslovena organizátory různých prestižních tanečních akcí - Zlatý den Zlaté Prahy, Gala představení v plzeňském divadle J.K.Tyla nebo Mezinárodní den tance na Střeleckém ostrově, Dance Life Expo v Brně atd. V čele s výjimečnou Adélou Pollertovou, skvělými tanečními pedagogy a „srdcařským“ týmem tvoří Akademie velikou, avšak velmi komorní firmu rodinného typu, která svým přístupem nadchne pro baletní umění nejednoho laika.
www.louskacekbalet.cz
Délka představení: 125 minut