O hře
Nová hra úspěšné britské dramatičky a režisérky Niny Raineové nás nechá nahlédnout do rodiny Johanna Sebastiana Bacha. Autorka v ní představuje jednoho z velikánů světové hudby jako vznětlivého a neklidného muže s vysokými nároky nejen k sobě samému, ale i ke své rodině. Bach, který byl dvakrát ženatý a měl celkem dvacet dětí (dospělého věku se dožilo pouze devět z nich), bral hudbu jako rodinný podnik – jeho manželky i všichni potomci se hudbě věnovali, ať již jako skladatelé či interpreti. A právě na rodinné vztahy se hra soustředí nejvíce.
Mapuje bolest a utrpení Bachovy první ženy Marie Barbary, která se trápí zdravím a smrtí jejich malých dětí, rodící se vztah s druhou ženou Annou Magdalenou a nejvíce se příběh zaměřuje na osudy nejstarších synů z Bachova prvního manželství. Wilém, který je nadaný, lehce chaotický a tak trochu paralyzovaný otcovým géniem se poměřuje s méně talentovaným, ale o to více pracovitým a v posledku i úspěšnějším Karlem. Otec je k oběma velmi přísný, učí je zákonům kontrapunktu, snaží se jim předat vše, co hudbě ví. Postupně ovšem vychází najevo, kdo z obou je jeho favoritem, a soužití rodiny se tak značně komplikuje. Do hry později vstoupí i poněkud problematický prvorozený syn z druhého manželství Gottfried. Jak roky plynou, vztahy a osudy se mění ve strhující rodinné drama, které vyvolává vášnivé hádky o lásce, Bohu a především o hudbě. V bohaté struktuře hry se také tématizuje nekompromisní Bachova povaha, jeho postavení patriarchy, vztah k vrchnosti i k oběma manželkám.
Hudbu nahrál orchestr Epoque Orchestra, dirigent - Jan Kučera
Sbor - Pueri Gaudentes a Gaudium Praha, sbormistr - Libor Sládek
Délka představení: 180 minut
Podívejte se na krátkou upoutávku: