O hře
Komedie se zpěvy
„Svět je plný truchlivých protikladů, jimž se lze leda zasmát, a plný veselých věcí, nad nimiž by člověk s chutí zaplakal.“
Fenomenální zjev vídeňského divadla 19. století Johann Nestroy v bravurní komediální kompilaci základních postav, situací a dějů, kterou sestavili s obdivuhodnou představivostí, s neutuchajícím smyslem pro všechny polohy Mistrova humoru a jejich hlubokou znalostí dva vynikající čeští literáti a divadelníci. Jeden z největších dramaturgických výkonů českého divadla druhé poloviny 20. století přesídluje Nestroye z Vídně do Prahy a z měšťácké minulosti do měšťanské současnosti.
Johann Nepomuk Nestroy (1801–1862) – herec, který vytvořil za život téměř devět set (!) rolí (hrál také v Brně a Bratislavě), komediant a filosof jeviště, autor osmi desítek (!) her a sto třiceti kupletů, tvůrce novodobého rakouského komediálního divadla. Slavný rakouský žurnalista K. Kraus o něm prohlásil: „Nestroy patří k oněm vzácným autorům, o nichž spousta lidí, kteří je znají, nemá ani potuchy.“ Díky Provazu o jednom konci skutečně poznáme Nestroye ještě o něco lépe, než jsme ho poznali díky slavným vinohradským inscenacím Dům čtyř letor (1994) a Talisman (2002).
Kdo by nechtěl potkat velkou Lásku, ale ani na chvíli nepochyboval, zda Láska rovná se Manželství? Kdo by nechtěl díky zásahu Štěstěny náhle zbohatnout a kdo nenaletěl podvodníkům s nadějí? Kdo by nechtěl mít víc, než má, a komu dochází, že hmotné bohatství neznamená štěstí? Kdo neuvěřil v lidské dobro a nezklamal se lidskou nenasytností? Kdo by nechtěl poroučet svému Osudu, a zároveň nezjistil, že Osud si s ním dělá, co chce? To vše, co sami ze své života důvěrně známe, je látkou této komedie, do níž se zamotají důvěřivci, falešní kamarádi, skeptici, důvěřiví sluhové a krásné a nebezpečné ženy. Fraška plná nečekaných obratů může vypuknout! Skončí to šťastným manželským životem zbohatnuvšího chudáka, nebo jako v pohádce o zlaté rybce?
Komedie pro všechny generace diváků, plná situačního a slovního humoru, s písněmi Jiřího Krhuta.
Premiéra 4. března 2022
Délka představení: 150 minut